FST5 lähetti eilen mielenkiintoisen ohjelman lapsista kuluttajina (ko.
kanava ja Teema antavat usein miettimisen aihetta). Siinä todettiin
hyvin suorasukaisesti, että ne yritykset jotka tajuavat lasten mahdin
kuluttajina, ovat tulevaisuuden voittajia.
Kuluttajina 8-12 -vuotiaat ovat vallan ytimessä. Heillä on aikuisten
rahat käytössään. Jopa 62 % perheen ostoksista voi olla osaltaan lasten
päätäntävallassa. Mihin mennään lomalle, millainen auto hankitaan, mitä
syödään jne. Välillisen vallan miljardit ylittävät kohta - niin apua
mikä se seuraava summa on? Triljardi?
Koko ohjelmasta jäi hirveän surullinen maku suuhun. Lapsilta nyhdettiin
tietoja mistä he unelmoivat (tavaroista tietysti, mistäs muustakaan),
heille opetettiin brandeja vauvasta asti, kaikki kietoutui vain ja
ainoastaan kuluttamisen ympärille Kaikkimulleheti oli positiivinen
hyveiden summa. Ohjelman loputtua jäi verkkokalvoilleni kuva New Yorkin
discosta, joka on tehty alle 13-vuotiaille. Sinne mentiin vip-kortilla
ja baaritiskit ja tanssilattiat ja koko sisustus oli kuin aikuistenkin
paikassa, samoin musiikki. Tanssikilpailussa napapaitaiset bilehileet
olivat onnensa kukkuloilla voitettuaan i-podit. Minua melkein itketti.
maanantai, 26. maaliskuu 2007
Kommentit