FST5 lähetti eilen mielenkiintoisen ohjelman lapsista kuluttajina (ko. kanava ja Teema antavat usein miettimisen aihetta). Siinä todettiin hyvin suorasukaisesti, että ne yritykset jotka tajuavat lasten mahdin kuluttajina, ovat tulevaisuuden voittajia.

Kuluttajina 8-12 -vuotiaat ovat vallan ytimessä. Heillä on aikuisten rahat käytössään. Jopa 62 % perheen ostoksista voi olla osaltaan lasten päätäntävallassa. Mihin mennään lomalle, millainen auto hankitaan, mitä syödään jne. Välillisen vallan miljardit ylittävät kohta - niin apua mikä se seuraava summa on? Triljardi?

Koko ohjelmasta jäi hirveän surullinen maku suuhun. Lapsilta nyhdettiin tietoja mistä he unelmoivat (tavaroista tietysti, mistäs muustakaan), heille opetettiin brandeja vauvasta asti, kaikki kietoutui vain ja ainoastaan kuluttamisen ympärille Kaikkimulleheti oli positiivinen hyveiden summa. Ohjelman loputtua jäi verkkokalvoilleni kuva New Yorkin discosta, joka on tehty alle 13-vuotiaille. Sinne mentiin vip-kortilla ja baaritiskit ja tanssilattiat ja koko sisustus oli kuin aikuistenkin paikassa, samoin musiikki. Tanssikilpailussa napapaitaiset bilehileet olivat onnensa kukkuloilla voitettuaan i-podit. Minua melkein itketti.