Jossain vaiheessa rajojen laitto tarkoitti kohdallani lasten kasvatusta. On tärkeää antaa lapsille turvalliset rajat. Kyllä.

Mutta rajoja on muitakin. Vuosien ja iän myötä huomaan miten tärkeäksi tulee asettaa ympärilleen suojaavat rajat. Olen jo kauan osannut sanoa "ei", jos asiat eivät minua miellytä. Kuitenkin oikeiden rajojen asettamisessa olen ollut huonompi. Olen antanut turhien energiasyöppöjen ja tollojen tallata sieluani ja itsekunnioitustani. Olen katsonut itseäni vierain arvostelevin silmin. Vailla rakkautta. Vailla ymmärrystä. Kaunaisuuden ja kateuden lasien läpi.

Nyt otan lastan käteeni ja alan muurata terveellistä rajaa minun ja näiden ihmisten väliin. Eilen mietin käyntikorttini taakse elämänmottoa. Vahva kakkonen oli Claudia Blackin lause: "Ympäröi itsesi ihmisillä jotka kunnioittavat sinua ja kohtelevat sinua hyvin.". Valitsin kuitenkin oman kirjallisen "guruni" Julia Cameronin lauseen: "On ylellisyyttä olla oikeassa vireessä. Se on siunattua, muttei välttämätöntä."

Näin voimani keskittyvät hyvään tekemiseen eikä pahan välttämiseen.